Sovint hem sentit dir quina és la quantitat d’aigua que necessitem diàriament, però molts cops no veiem com podem cobrir aquesta necessitat, tanta aigua hem de beure? No puc, no m’entra, no m’agrada… són algunes de les excuses que solem dir. Però perquè s’insisteix tant en el fet d’ingerir aigua?

L’aigua constitueix dues terceres parts del nostre pes corporal. D’entre les seves funcions destaca el paper que realitza en l’interior de les cèl·lules, doncs facilita la digestió, elimina els productes de desfet i regula la temperatura corporal a través de la suor, també ens ajuda a lubricar les articulacions i els teixits, i a millorar l’estat cutani. Així, mantenir el cos hidratat és imprescindible per a la nostra salut, i principalment durant els mesos més calorosos, ja que les pèrdues d’aigua corporals augmenten.

D’altra banda, el sistema nerviós central presenta un mecanisme per poder regular l’aigua corporal, així quan ens apareix la sensació de set, se’ns està indicant que la deshidratació pot haver començat, per tant, s’aconsella beure aigua molt abans de que aparegui aquesta sensació de set, especialment en aquelles persones que realitzen activitat física, ja que amb la suor estem afavorint la pèrdua d’aigua mitjançant l’evaporació.

Degut a que les necessitats hídriques varien segons cada persona, segons la patologia, el tipus d’activitat física i les condicions ambientals, es recomana en persones sanes, beure entre 1.5 i 2 litres diaris d’aigua. A part, també obtindrem aigua a través del consum d’aliments (especialment fruites i verdures), dels líquids ingerits (refrescos, sopes, sucs, infusions…) i de l’aigua que genera el nostre propi metabolisme.

Cal recordar però, que els nens, les dones embarassades i les persones de la 3a edat són més vulnerables a la deshidratació, per tant, ja que molts cops, en aquests grups de població és difícil ingerir aigua, ja sigui per problemes de deglució i/o de gustos, així com l’època estacional, una manera d’ingerir aigua és fer-ho en forma de gelatines, aigües aromatitzades, infusions, gelats de gel i granissats. Amb aquests consells podem aconseguir disminuir els problemes d’hipotensió, vòmits, marejos, taquicàrdies… que ens pot ocasionar la deshidratació.

Dra. Roser Martí i Cid
Dipl. Nutrició Humana i Dietètica
Llic. Ciència i Tecnologia dels Aliments