La patata aporta, sobretot, hidrats de carboni i proteïnes de molta qualitat. Únicament és deficitària en els següents nutrients: greix, provitamina A, Vitamina E, Calci i Vitamina B12. Tots els altres nutrients estan ben representats amb la patata:

Hidrats de Carboni: Conté 16.4g/100g (16%), dels quals la major part són midó. El midó o fècula de la patata és de fàcil digestió i no produeix flatulències.

Proteïnes: És una bona font de proteïnes.

Vitamines: Són una bona font de vitamina C, encara que durant el procés de cocció se’n perdin una part. La millor manera de cuinar-les perquè no la perdin són al vapor. A més, si la cuinem amb pell també manté més quantitat de vitamina C. També és rica en vitamines del complex B.

Minerals: Destaca la quantitat de Potassi i baix contingut en Sodi, per tant, són molt recomanables en cas d’hipertensió i afeccions cardiovasculars. Són pobres en Calci, però bastant riques en Ferro, Fòsfor, Magnesi, Zinc, Coure Manganès i altres oligoelements.

Fibra Vegetal: Contenen un 1.6% de fibra vegetal del tipus soluble. Dues patates mitjanetes, contenen la cinquena part de les necessitats diàries de fibra vegetal.

La patata està indicada en:

*Afeccions de l’estómac: Es diu que és la millor amiga de l’estómac pel benestar gàstric que proporciona després de consumir-la. Això es deu a diversos factors:

  • Efecte antiàcid: Capaç de neutralitzar l’excés d’àcid.
  • Consistència física: La seva textura suau, redueix el treball digestiu.
  • Conté substancies sedants que actuen a l’estómac, relaxant-lo.

*Afeccions cardiovasculars: Al ser molt baixes en greixos i en Sodi, la fan un aliment ideal en cas d’arteriosclerosis, insuficiència cardíaca, angina de pit o infart o hipertensió arterial.

*Afeccions renals: Les patates alcalinitzen la sang i l’orina, afavorint l’eliminació de les substàncies àcides tòxiques. D’aquesta manera fan descansar els ronyons i depuren (netegen) la sang.

*Diabetis: Les patates contenen hidrats de carboni complexes (midó) que es transforma en glucosa de forma lenta, durant les 3 o 4 hores que dura la digestió a l’intestí. D’aquesta manera s’eviten canvis bruscs del nivell de glucosa a la sang.

*Obesitat: Ajuden a combatre l’obesitat per dues raons:

  • Produeixen gran sensació de sacietat.
  • Conté abundats vitamines del grup B que ajuden a metabolitzar els hidrats de carboni, així com els seus minerals que eviten la retenció d’aigua als teixits.

*Desnutrició: Aquest tubercle proporciona fins al 80% de les necessitats proteiques infantils. Això confirma la qualitat de les seves proteïnes i fa que sigui un aliment idoni per a la desnutrició infantil o adulta.

A la cuina:

És molt important que es consumeixi al vapor, bullida o en forma de puré. De no ser així, si les fregim, estem anul·lant gran part de les seves propietats i, per descomptat, les que fan referència a l’estómac.