A dia d’avui son molts els anuncis que observem sobre productes alimentaris fent referència a que aquest aliment és el millor, és el que ens aporta “X” quantitat de “X” nutrient… molts cops però no som conscients del que realment donem als nostres fills i som objecte dels publicistes arribant a caure en el consum d’aquell determinat producte. És per aquest motiu que us donem aquí unes bases per a que això no passi, us donem unes mesures per a que sospiteu d’aquell producte quan indiqui:

-quan s’anuncia un producte en quantitats excessives o amb lemes tipus “repetimos”,

-quan en la publicitat apareix algun personatge famós.

-alguns productes, principalment de brioxeria, destaquen l’aport en ferro, el que ens du a pensar que es tracta d’un aliment saludable, cosa que no és així, ja que conté molt sucre, greix i farines refinades. El mateix passa quan ens anuncien que el producte és ric en llet.

-d’altres productes alimentaris ens llencen el missatge de que “ens ajuda a créixer”.

-d’altres per exemple, unes galetes, indiquen que tenen cereals en la seva composició, cosa que fa pensar que com d’altres marques no ho diuen, aquestes son millors; però lluny d’això… totes les galetes contenen cereals, ja que contenen blat.

-quan apareix la fantasia i les animacions o dibuixos animats en els productes, fent que doni expectatives inassolibles i a més no deixa que els petits distingeixin entre la realitat i la fantasia.

-quan en la publicitat es juga amb que si el nen no menja aquest producte no serà acceptat entre els seus amics, ja que el consum d’aquell producte li crearà prestigi, habilitat i altres qualitats especials dels personatges que apareixen en l’anunci.

-el preu, també és un dels factors que ens fa comprar el producte, molts cops el “sólo” o “nada más” fa que siguem més “dèbils” a comprar un producte que és totalment insà.

-quan trobem productes que s’anuncien com “merienda oficial de la selección xxx”.

-quan algunes marques comercials creen els seus propis personatges de dibuixos animats per promocionar els seus productes, ja que legalment no es pot fer amb d’altres.
-tanmateix també hem de sospitar quan alguns anuncis es centren en promocionar el regal que s’adjunta en comptes del propi producte.

En definitiva, hem d’intentar fugir de tots aquests productes que ens llencen aquests missatges que hem vist anteriorment. Perquè no anuncien una verdura o una fruita o un producte saludable amb aquests missatges? Doncs la indústria alimentària està al darrera, possiblement és més costós; no és el mateix un producte fresc, de proximitat que un producte a base de greixos, sucres i farines refinades que econòmicament és molt més barat i repercuteix amb més guanys. Tot i així comentar-vos que actualment existeix una legislació i unes sancions en la publicitat alimentària i més estrictament la dirigida a menors de 12 anys, a poc a poc es va actuant però molts cops moltes empreses els surt més econòmic “pagar” la sanció que eliminar el producte del mercat.
En resum, siguem més consumidors de productes frescos, naturals, sense envasar i de proximitat, de ben segur que guanyem salut.

 

Dra. Roser Martí Cid

Dietista-Nutricionista, Llicenciada en Ciència i Tecnologia dels Aliments, Màster en Nutrició i Metabolisme, Doctora en Nutrició i Metabolisme

Col·legiada CAT: 000114

www.alimentant.com