Amb l’arribada de l’estiu som molts els que aprofitem per anar a la platja, i bronzejar-nos. Però… bronzejar-nos de manera irresponsable? Envellint la pell? Augmentant els problemes de salut? És això el que realment desitgem? Requisits d’una moda que anteposa la imatge a la salut?

Tot i que el sol ens pot ajudar a millorar l’estat anímic i a més ens ajuda a formar la vitamina D, la qual és necessària per a la formació de l’esquelet i en conseqüència per prevenir el raquitisme (en nens) i l’osteomalàcia en adults. Actualment, una exposició perllongada al sol pot provocar taques a la pell, lesions oculars, cremades, erupcions, melanomes i, en els casos més extrems, càncer de pell. A més, any rera any anem acumulant la irradiació solar, des de la infància fins l’edat adulta, per lo que el problema de salut pot sorgir en un futur.

Aconseguir un bronzejat bonic i segur no només depèn de cremes protectores, l’alimentació també pot ajudar i una dieta adequada pot augmentar els efectes dels productes cosmètics. Els raigs solars generen radicals lliures que oxiden la pell i en conseqüència l’envelleixen prematurament, per aquest motiu els aliments rics en antioxidants naturals han de formar part de la nostra dieta principalment durant aquests mesos d’estiu, per evitar aquest envelliment. Els antioxidants estan presents en les fruites i verdures, especialment en els productes rics en beta carotens, els quals neutralitzen els radicals lliures causats per l’exposició al sol; a més també intervenen en el creixement del cabell, les ungles, les dents i els ossos. Aquests beta carotens es converteixen en vitamina A quan l’organisme ho necessita i també estimulen la producció de melanina, la qual és la responsable del color de la nostra pell. En realitat, bronzejar-nos és una reacció de defensa de la nostra pell que realitza la melanina, per així impedir que la radicació solar penetri en el cos.

Els aliments ataronjats, vermells o grocs, com: la pastanaga, els tomàquets, els albercocs, la taronja, la mandarina, la poma, el meló, la síndria i també els vegetals de fulla verda com l’enciam o els espinacs, són rics en aquests beta carotens. A més, aquest grup d’aliments ens aporta poques calories, moltes vitamines, minerals i fibra, afavorint també la hidratació que tant necessitem durant aquesta època de l’any, ja que més del 90 % del seu pes és aigua. S’aconsella, per això, consumir almenys 3 peces mitjanes de fuita al dia, les quals poden ser en forma de fruita fresca, en almívar, batut, iogurt, granissat, melmelada… i 2 racions de verdures, una de les quals en forma crua tipus amanides, per tal d’assegurar l’aport vitamínic. D’altra banda, moltes d’aquestes fruites i verdures també són riques en vitamina C la qual ens ajudarà, al igual que la vitamina A, a protegir-nos de l’envelliment prematur i les malalties degeneratives tals com l’arteriosclerosi, el càncer, l’Alzheimer i altres malalties cardíaques.

Tal com s’ha anat difonent recentment des de l’Associació “5 al dia” fruites i hortalisses fresques, aprofitem aquests aliments per passar un bon estiu i millorar el nostre bronzejat saludablement!

Dra. Roser Martí i Cid
Dipl. Nutrició Humana i Dietètica
Llic. Ciència i Tecnologia dels Aliments