En els darrers dies s’ha parlat molt sobre l’oli de palma i les seves conseqüències per a la salut creant-se una alarma “exagerada”. Per aquest motiu crec que és interessant que aquest cop tractem diferents conceptes sobre l’oli de palma i que com a consumidors caldria saber.

Primerament cal dir que l’oli de palma és un greix saturat molt utilitzat en la indústria alimentària. Perquè l’utilitza la indústria? Doncs principalment pel seu baix preu, alt punt de fusió, per la seva capacitat de conservació, i perquè dóna una bona textura i sabor a l’aliment.

Tant perjudicial és el seu consum? Doncs si, un abús ens pot dur a un augment del risc de càncer i de patologies cardiovasculars, així com també pot alterar el nostre material genètic.

Quins aliments contenen oli de palma? Doncs molts aliments, més dels que ens podem pensar, per exemple el troben en productes de pastisseria, brioxeria industrial, cremes de cacau, “tortitas de blat de moro o d’arròs”, plats precuinats, pizzes industrials, galetes, barretes de cereals i en aliments destinats al públic infantil. També en alguns aliments dietètics com: barretes substitutives d’àpats, patés vegetals, hamburgueses vegetals…

Què puc fer per evitar el consum d’oli de palma? Principalment i molt important: llegir les etiquetes i descartar els aliments que en tinguin.

Amb quines denominacions el podem trobar a l’etiquetat d’un producte? Principalment en la llista d’ingredients el trobarem com a: oli de palma, o palmist, o greix hidrogenat de palma o mantega de palma. Però també el podem trobar amb aquestes denominacions, tot i que no és tant freqüent: Aceite de Elaeis guinensis, Aceite de palma epoxidado, Aceite del fruto de la palma, Ácido palmítico, Cetil palmitato, Elaeis guineensis saponificado, Equivalente de manteca de cacao (CBE), Estearina de palma, Etilhexil palminato, Etilhexil palmitato, Guineensis (palma), Kernelato de palma de sodio, Jabón de Castilla, Lauril glucósido de palma, Octil palmitato, Oleína de palma, Palmatamidopropiltrimonio clorhídrico, Palmato, Palmato de sodio, Palmitato, Palmitato de sodio, Palmitato de sorbitano, Palmitoil miristil serinato, Palmitoil oligopéptido, Palmitoil oxostearamida, Palmitoil tetrapéptido-3,Sustituto de manteca de cacao (CBS) o Tristearina.

PER REFLEXIONAR: una alimentació saludable es basa amb el consum d’aliments el menys processats possible, això ho podem aconseguir amb els aliments de la dieta Mediterrània (verdures, fruites, llegums, fruits secs, peixos, carns blanques, oli d’oliva…). Per tant, no ens hem “d’obsessionar” ara per evitar el consum d’oli de palma, el que ens hauria de preocupar és… com fer que la nostra alimentació sigui millor?, i la millor manera és evitar els productes processats, perquè? doncs en el cas que ens ocupa, perquè son els productes processats els que contenen oli de palma.

EN CONCLUSIÓ: Els productes frescos i pertanyents a la dieta mediterrània no contenen oli de palma, per tant, el millor que podem fer és augmentar i prioritzar el consum de productes frescos, sense processar, de la zona i del territori. El nostre paladar ho agrairà i la nostra salut també!

DRA. ROSER MARTÍ CID

Diplomada en Nutrició Humana i Dietètica Llicenciada en Ciència i  Tecnologia dels Aliments Màster en Nutrició i Metabolisme

Col·legiada CoDiNuCat: 000114